آفتاب هشتم

نکند منتظرِ مُردنِ مایی آقـــا ...!

آسیب شناسی عزاداری-قسمت اول

شنبه, ۲۶ مرداد ۱۳۹۲، ۰۱:۵۶ ب.ظ

به نام خدا

هشتم شوال سالروز تخریب قبور ائمه ی بقیع علیهم السلام ، حرم امام رضا علیه السلام رفتم . در راه برگشت حدوداً ساعت 19 از حرم برمی گشتم. هیئتی که سر و صدای زیادی به پا کرده بود توجهم را جلب کرد. نزدیکتر که شدم اینقدر صدا بلندگو بالا بود که صدای مداح رو واضح نمی شنیدم فقط تکرار سریع کلمه ی «دَر .. دَر.. دَر..» بود که توجهم را جلب کرد. برایم جالب بود که مداح چرا باید این کلمه را تکرار کند !! کمی که توجه کردم فهمیدم منظورش « حیدر..حیدر..حیدر » است.!!!

علاوه بر اینگونه مداحی که در شان اهل بیت و ائمه معصومین علیهم السلام نیست نحوه ی مدح خواندن بسیار خشن بود و هیچ حس معنوی نداشت. آیا نباید در مداحی رعایت شئون اهل بیت و احترام به انها رعایت شود؟ و یا صرفاً ایجاد شور کاذب مد نظر مداح است؟

مستند شفاعت یا شکایت


مستندشفاعت یا شکایت


مقام معظم رهبری در ارتباط با عزاداری ها فرموده اند:

آهنگ های عشقی و چرند طاغوتی و غیر طاغوتی را در مجلس امام حسین نیاورید.

"من شنیده ‏ام در مواردی از آهنگ‏های نامناسب استفاده می‏شود. مثلاً فلان خواننده ‏ی طاغوتی یا غیرطاغوتی شعر عشقیِ چرندی را با آهنگی خوانده؛ حالا ما بیاییم در مجلس امام حسین و برای عشاق امام حسین، آیات والای معرفت را در این آهنگ بریزیم و بنا کنیم آن را خواندن؛ این خیلی بد است."

(بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مداحان و شاعران اهل بیت مرداد ماه ۱۳۸۴)

حواسمان به همسایه ها باشد.

"ما با این که پشت بلندگو، تا دیر وقتی از شب، شعر یا قرآن یا نوحه بخوانند و مزاحم همسایه ها بشوند، مخالفیم. با چنین چیزی، مقابله هم می کنیم."

(سخنرانی در دیدار با خانواده های معظم شهدا و جانبازان شهرهای خوی، و… اردیبهشت ماه ۱۳۶۹)

از اینکه در روز عشورا عزاداران نمازشان را نزدیک غروب می‌خوانند رنج می‌بریم.

"اهمیت دادن به نماز در ظهر عاشورا و در میان مراسم سینه زنی و عزاداری، خود یک نقطه برجسته است . ما همیشه از این که می بینیم جوانان و مردممان، سینه زنی روز عاشورا را می کنند و نمازشان به نزدیک غروب می افتد رنج می بریم. مردم اهمیت نماز و ذکر خدا و یاد الهی را در لابه لای مراسم عاشورا نشان دهند؛"

(بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در خطبه های نماز جمعه تهران فروردین ماه۱۳۸۱)
مگر ارزش اباالفضل به چشم‌های قشنگش بوده؟

"چیزی که بنده در بعضی ازجلسات مداحی اطلاع پیدا کردم استفاده از مدح‌ها و تمجیدهای بی معناست که گاهی هم مضر است. فرض کنید راجع به حضرت اباالفضل صحبت می‌شود بنا کنند از چشم و ابروی آن بزرگوار تعریف کردن مثلاً قربون چشمت بشم، مگر چشم قشنگ در دنیا کم است؟ مگر ارزش اباالفضل به چشم‌های قشنگش بوده… اینها سطح معارف دینی ما را پایین می‌آورد. معارف شیعه در اوج اعتلاست… ارزش اباالفضل العباس به جهاد و فداکاری و اخلاص و معرفت او به امام زمانش است، به صبر و استقامت اوست، به آب نخوردن اوست .."

(بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مداحان و شاعران اهل بیت،مرداد ماه۱۳۸۴)

در مقابل قمه زنی سکوت نکنید!

"شنیدم که بعضی افراد، در گوشه و کنار این کشور، به بدن خودشان قفل می زنند! این چه کار غلطی است که بعضی افراد انجام می دهند!؟ قمه زدن نیز همین طور است. قمه زدن هم از کارهای خلاف است. می دانم عدّه ای خواهند گفت: «حق این بود که فلانی اسم قمه را نمی آورد.» خواهند گفت: «شما به قمه زدن چه کار داشتید؟ عدّه ای می زنند؛ بگذارید بزنند!» نه؛ نمی شود در مقابل این کار غلط سکوت کرد. اگر به گونه ای که طیّ چهار، پنج سال اخیر بعد از جنگ، قمه زدن را ترویج کردند و هنوز هم می کنند، در زمان حیات مبارک امام رضوان اللّه علیه ترویج می کردند، قطعاً ایشان در مقابل این قضیه می ایستادند. کار غلطی است که عدّه ای قمه به دست بگیرند و به سر خودشان بزنند و خون بریزند. این کار را می کنند که چه بشود؟! کجای این حرکت، عزاداری است؟!… امام بزرگوار، خط شکنی بود که هرجا انحرافی در نکته ای مشاهده می کرد، با کمال قدرت و بدون هیچ ملاحظه ای، بیان می فرمود. اگر این بدعتها و خلافها در زمان آن بزرگوار می بود یا به این رواج می رسید، بلاشک می گفت."

سینه‎خیز خود را به حرم رساندن اهانت به دین و زیارت است.

"اخیرا یک بدعت عجیب و غریب و نامانوس دیگر هم در باب زیارت درست کرده اند! بدین ترتیب که وقتی می‎خواهند قبور مطهر ائمه علیهم السلام را زیارت کنند از در صحن که وارد می‎شوند روی زمین می‎خوابند و سینه‎خیز خود را به حرم می‎رسانند! شما می‎دانید که قبر مطهر پیغمبر صلواة الله علیه و قبور مطهر امام حسین، امام صادق، موسی بن جعفر، امام رضا و بقیه ائمه علیهم السلام را همه مردم ایضا علما و فقهای بزرگ در مدینه و عراق و ایران زیارت می‎کردند. آیا هرگز شنیده‎اید که یک نفر از ائمه علیهم السلام و یا علما وقتی می‎خواستند زیارت کنند خود را از در صحن به طور سینه‎خیز به حرم برسانند! اگر این کار مستحسن و مستحب بود و مقبول و خوب می‎نمود بزرگان ما به انجامش مبادرت می‎کردند؛ اما نکردند. حتی نقل شد که مرحوم آیت الله العظمی آقای بروجردی رضوان الله تعالی علیه آن عالم بزرگ و مجتهد قوی و عمیق و روشنفکر "عتبه بوسی" را با این که شاید مستحب باشد منع می‎کرد. احتمالا استحباب بوسیدن عتبه در روایت وارد شده است . در کتب دعا که هست. به ذهنم این است که برای عتبه بوسی روایت هم وجود دارد. با این که این کار مستحب است ایشان می‎گفتند: "انجامش ندهید تا مبادا دشمنان خیال کنند سجده می‎کنیم، وعلیه شیعه، تشنیعی درست نکنند." اما امروز وقتی عده‎ای وارد صحن مطهر علی بن موسی الرضا علیه‎الصلاة والسلام می‎شوند خود را به زمین می‎اندازند و دویست متر راه را به طور سینه‎خیز می‎پیماند تا خود را به حرم برسانند! آیا این کار درستی است؟ نه؛ این کار غلط است. اصلا اهانت به دین و زیارت است. چه کسی چنین بدعت‎هایی را بین مردم رواج می‎دهد؟ نکند این هم کار دشمن باشد! اینها را به مردم بگویید و ذهن‎ها را روشن کنید. دین، منطقی است. اسلام، منطقی است و منطقی‎ترین بخش اسلام تفسیری است که شیعه از اسلام دارد؛ تفسیری قوی. متکلمین شیعه هر یک در زمان خود مثل خورشید تابناکی می‎درخشیدند و کسی نمی‎توانست به آنها بگوید، شما منطقتان ضعیف است."

( بیانات مقام معظم رهبری در دیدار روحانیون و وعاّظ، در آستانه ماه محرم خرداد ماه۱۳۷۴)

  • رضوی

نظرات (۸)

  • امیر حسین امینی
  • به نام مهربان ترین مهربانان
    به نام خدایی که به جای آنکه مچ بنده خطا کارش بگیره ، دستش می گیره.
    سلام
    امینی نویسنده وبلاگ "خورشید دوم" با شما صحبت می کنه :
    بدین وسیله از شما رسما دعوت می کنم در طرح دقیق و برنامه ریزی شده آشنایی با امام حسن مجتبی (ع) شرکت کنید.
    توضیح :
    این طرح 7 روز بیشتر طول نمی کشه .
    به صورت یک جور کلاس مجازی برگذار می شه.
    تنها کاری که شما باید بکنین ، بر ما منت نهید و در این طرح ثبت نام کنید و ما را تا پایان هفتمین روز همراهی کنید.
    در پایان طرح به شما مقاله ای از مباحث و تقدیرنامه و یاد بودی اهدا خواهد شد ان شاءالله.
    روزانه 2 پیامک حاوی حدیث و موضوع مبحث بعدی برای شما ارسال خواهد شدان شاءالله.
    از دوستان و نزدیکانتون هم آن هایی که فکر می کنی به دردشون می خوره دعوت نمایید.
    مشتاقانه منتظر حضور شما هستیم.
    برای اطلاع دقیق از مباحث و برنامه های طرح به وبلاگ مراجعه کنید.
    ان شاءالله زیر سایه آقا امام زمان موفق باشین
    خدانگهدارت باشد.
    سلام
    وقت بخیر!
    صادقانه:این پیام برای تعداد نامحدودی کاربر که در فضای مجازی در وبلاگ های مذهبی و معنوی فعالیت مفید دارن ارسال شده،ومیشه...

    بدون مقدمه و زیاده گویی بطن و اصل موضوع رو بیان میکنم
    با توجه به فراگیر شدن روزافزون و روزشمار سایت ها و سرور های غیراخلاقی،برای شادی و خوشحالی امامامون و ائمه و از همه مهم تر قدم کوچکی برداشتن برای جلب رضایت خدا،با توجه به پتانسیل عقیدتی و مذهبی موجود در فضای مجازی،که خود شما هم جزو اون به حساب میاین،تصمیم به تشکیل یک گروه مجازی برای همدست شدن و اتحاد،برای مقابله با حجمه ی سنگین تخریب دینی،معنوی، فرهنگی و اخلاق کشی در میون هموطنامون گرفتیم!
    در مورد سبک فعالیت و ضمینه های همکاری در صورت اعلام امادگی،مفصل توضیح داده خواهد شد.
    نوزاد>خردسال>نونهال>نوجوان>جوان>میانسال>بزرگسال>کهنسال*مرگ*
    انسان هرچه بزرگتر میشه،از اصل خودش بیشتر فاصله میگیره و به نظر من در این دنیای تحریف شده،این یه روند طبیعیه و رستگار واقعی کسیه که یکجایی از زندگی،محکم بایسته و راه درست رو پیدا کنه و قصد بازگشت کنه
    بازگشت به اصلش...
    بازگشت به سمت خدا...

    بازگشت به بی گناهی...return to innocence

    چقدر خوبه که ما وسیله ی این بازگشت باشیم...اگه لایق باشیم!
    با توکل به خدایی که قبل از "شدیدالعقاب" بودن،"بخشنده و مهربانه"،بدین وسیله،دست کمک به سمت شما کاربر محترم دراز میکنیم،که با اتحاد و همبستگی،قطره های باران سیلی باشیم که حداقل بار سنگین فسادوکثیفی دنیای مجازی رو کمرنگ تر کنه.
    منتظر پاسخ شما هستیم!
    به دلیل ناتوانی در چک کردن نظرات وبلاگ های متعدد،لطفا در وبلاگ مرجع:بازگشت به بی گناهی...ما رو از تصمیمتون مطلع کنید!
    تاکید میکنم که هیچ اجباری در کار نیست!اگر باور دارید که هر کلیکی که در این راه میکنید،یک کلیک در راه خداست...لطفا ثابت قدم ،همراهی کنید!
    شاید یکروز از ما بپرسند:
    از چند میلیون کلیکی که در روز با موس،پای اینترنت کردید،چند کلیک برای جلب رضای خداوند بوده؟؟؟؟!!!!!!

    والله یهدی من یشا و یظل من یشا

    خداوند هرکس را که بخواهد هدایت میکند و هرکس را که بخاهد گمراه میسازد

    واسطه ی خیر خداوند شدن کم نیست!!!!!


    به امید یه فردای "پاکتر" برای فرزندانمون...



    -گمنام-



    هوالحبیب...
    سلام
    کاملا خلاصه اگر مداحان کشورمان پشتیبان ولایت فقیه باشند

    حضرت آقا این تذکرات رو قبلا به همه مداحان متذکر شدند

    ممنون از شما برای نشر این مطلب
    سلام
    سفارش آیت الله بهجت درباره زیارت عاشورا
    www.monavar.net
    سلام
    نگاه، با چشم دل
    baran313.blog.ir
    آسیب شناسی هیئت خیلی وقت است صدایمان میزند...
  • سربازگمنام
  • ஜ۩۞۩ஜ ஜ۩۞۩ஜ✿✿✿✿✿✿ஜ۩۞۩ஜ ஜ۩۞۩ஜ
    بروز هستیم و منتظرتان تشریف بیارید.
    از برادران همسنگرم در پایگاههاى مقاومت بسیج تقاضا دارم، همانگونه که اسماً پاسدار خون شهدا هستید، عملاً هم باشید. و نگذارید خون گرم شهدا از جوشش بیافتد. و اسلحه‏ى شهدا بر زمین بماند. شهید على شبانى شوکت آباد
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی
    برگرفته شده از صدای نور