آفتاب هشتم

نکند منتظرِ مُردنِ مایی آقـــا ...!

رأس الحسین علیه السلام-قسمت دوم

دوشنبه, ۱۲ آبان ۱۳۹۳، ۰۲:۳۵ ب.ظ
در قسمت قبل در ارتباط با چرایی سخن گفتن سر امام حسین علیه السلام صحبت کردیم . ادله ای بر اینکه چگونه یک سر بریده می تواند به سخن بیاید را بیان کردیم. در این قسمت به معجزات سر امام حسین علیه السلام در قصر ابن زیاد می پردازیم.
  

ابن حجر در کتاب الصواعق المحرقه می نویسد: هنگامی که سر امام حسین علیه السلام را به خانه ابن زیاد آوردند، از دیوارهای آن خون جاری گشت. و این اولین معجزه سر مبارک امام بود در قصر ابن زیاد بود.

اما معجزه دوم : وقتی آن لعین  سر امام را با دستان خود گرفت، همچنان به آن نگریست که ناگهان دستانش به لرزه افتاد . آن را روی ران خود گذاشت . یک قطره از خون گلوی امام بر روی لباس او چکید . از لباس نفوذ کرد و به بدنش رسید و در ران آن ملعون زخم بسیار عمیقی و وخیمی پدید آورد که هر چند مداوا کرد باز هم درمان نشد و روز به روز متعفن تر می شد . ابن زیاد برای از بین بردن بوی بد زخم خود تا دم مرگ و همیشه مشک به همراه داشت. آنگاه ابن زیاد سر امام را در مقابل خود گذاشت و با چوب خیزران به دندان های پیشین امام می زد تا اینکه زید ابن ارقم به او گفت:

« چوبهایت را از این لبها بردار، قسم به خداوندی که خدایی جز او نیست! من لبهای رسول الله را بر این لبها دیدم که بسیار می بوسید » آنگاه زید ابن ارقم ناله کنان گریست.

صاحب کتاب المعالی به نقل از ابن شهر آشوب می نویسد: « ابن زیاد دستور داد تا سر امام حسین علیه السلام را در روی چوبی قرار دهند و در محلی به نام صیارفه آن را بر چوبی آویختند. در اسلام سر امام حسین علیه السلام اولین سری بود که بر روی چوبی اویخته شد. سر امام حسین علیه السلام صدایش را در گلو صاف کرد و بعد سوره مبارکه کهف را تا آیه « انهم فتیةٌ آمنوا بربّهم و زدناهم هُدی» تلاوت نمود. یعنی انان جوانانی بودند که به پروردگارشان ایمان آورده بودند و برهدایتشان افزودیم. سوره کهف-آیه 13

  

شیخ مفید می گوید : وقتی صبح شد ، عبیدالله زیاد سر امام حسین علیه السلام را فرستاد تا در کوچه های کوفه میان تمام قبیله ها گردانده شود. زید ابن ارقم می گوید: « من در غرفه بودم که سر امام حسین علیه السلام که بر فراز نیزه بود مقابل غرفه من رسید.

شنیدم آن سر مطهر این آیه را تلاوت می کرد: « أَمْ حَسِبْتَ أَنَّ أَصْحابَ الْکَهْفِ وَ الرَّقیمِ کانُوا مِنْ آیاتِنا عَجَباً» یعنی : آیا گمان کرده ای که ( سرگذشت ) یاران آن غار بزرگ و صاحبان آن لوح نوشته  که صدها سال خفتند و بیدار شدند  از آیات و نشانه های شگفت انگیز ما بود؟ بلکه آفریدن زینت های روی زمین و فانی کردن آنها عجیب ، و میراندن جاندارها و زنده کردن آنها در قیامت عجیب تر از آن است .

همه این معجزات از سر مبارک امام حسین علیه السلام در کوفه مشاهده شد که شاید عجیبترین آنها تلاوت قرآن باشد و آن هم به این خاطر است که امام حسین علیه السلام مردم را نسبت به این واقعیت آگاه کند که او قرآن ناطق است و او همان قرآنی است که به بیان و نشر آن توصیه شده است.

همانگونه که پدر بزرگوارش امام علی علیه السلام کوچه های کوفه را می پیمود تا مردم را به راستی و صواب هدایت کند و ضعیفان و درماندگان را یاری کند و دین مردم را به مردم بیاموزد ، اکنون سر امام حسین علیه السلام همان کوچه ها را می پیماید و با صدای بلند قرآن می خواند تا مردمی را که به آسودگی و رفاه روی اورده و امر به معوف و نهی از منکر را ترک گفته اند، بیدار سازد. ورود سر امام حسین علیه السلام به کوفه نیز جزئی از برنامه انقلابی او بود. این برنامه با بازگشت اسیران به مدینه ادامه یافت و احساسات و عواطف مردم را که در آستانه جمود  خاموشی بود، بار دیگر زنده و شعله ور ساخت.

منبع: رأس الحسین علیه السلام//حسین عبدالامیر النصراوی//ترجمه سیدعلی مرتضوی

 

نظرات (۵)

عالم ، همه خاک کربلا بایدمان

پیوسته به لب ، خدا خدا بایدمان

تا پاک شود ، زمین ز ابنای یزید

همواره حسین ، مقتدا بایدمان . . .

یا حسین

ممنون از حضورت 

سلام خیلی قشنگ بود 
کربلا سرتاسرش معجزه ست
پاسخ:
سلام علیکم
سلام،
از امام حسین چقدر میدونی و خودت چطور آدمی هستی و چند سالت هست.
پاسخ:
سلام علیکم

هر انسانی را لیلة القدری هست که در آن ناگزیر به  انتخاب می شود
و حر را نیز شب قدری اینچنین پیش آمد...
وعمر ابن سعد را  نیز ...
من و تو را نیز پیش خواهد آمد ...
"شهید سید مرتضی اوینی"

التماس دعا
یاعلی

خیلی وبلاگ عالی و خوبی داری لذت بردم واقعا من هم البته یه وب دارم که متاسفانه کسی به من سر نمی زنه و تنهام دوست داری بیا نیامدی هم اشکال نداره بازم ممنون موفق باشی
پاسخ:
تشکر

هرچیزی رو   ریختید توی وبلاگ...

بعضی مطالب هم که قلب و تیر و اینا داره تو راسته ی کار مانیست :|

موفق باشید.
امام حسین دعایمان کن که لوس وجود یزیدیان زمان راازمنطقه دورکنیم ...
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
برگرفته شده از صدای نور