آفتاب هشتم

نکند منتظرِ مُردنِ مایی آقـــا ...!

سجده کردن در برابر ضریح چه حکمی دارد؟

سه شنبه, ۱۳ خرداد ۱۳۹۳، ۱۲:۲۲ ب.ظ

گاهی در بین مردم دیده میشه که در مقابل ضریح ائمه معضصومین علیهم السلام سجده می کنند. برام جای سوال بود که این کار از لحاظ شرعی چه حکمی داره. آیا دین همچین کاری رو می پسنده؟ که خوشبختانه پاسخ این سوالمو در کتاب آداب زیارت پیدا کردم.

سجده کردن در برابر ضریح چه حکمی دارد؟

سجده کردن به عنوان عبادت و بندگی، فقط در مقابل خدا ممکن است؛ زیرا سجده نهایت خضوع است و مختص کسی است که در نهایت کبریا و عظمت باشد. اگر سجده برای غیر خدا باشد، معصیت و حرام است، با این حال اگر سجده برای شکر و خضوع در برابر خدا باشد، مانند سجده ملائکه برآدم علیه السلام و برادران یوسف علیه السلام بدون اشکال است. سید کاظم یزدی سجده ی برخی از مردم نزد قبر ائمه معصوم علیهم السلام را اشکال می داند، مگر آنکه قصد آنان «سجده ی شکر باشدکه موفق به زیارت شده اند.»

به فتوای برخی فقها چنین سجده شکری «اجر هم دارد.» امام خمینی در اینباره می نویسد: «سجده کردن برای غیر خداوند متعال حرام است و بعضی از مردم عوام که مقابل قبر امامان علیهم السلام پیشانی را به زمین می گذارند ، اگر برای شکر خداوند باشد، اشکالی ندرد؛ وگرنه حرام است.» .البته این سجده نباید به گونه ای باشد که در نظر سایر مردم ، برای امام جلوه کند.

منبع: آداب زیارت/نوشته : محمدباقر پورامینی

نظرات (۲)

  • مهدی امینی
  • در این آدرس یعنی انجمن رسمی بیان می توانید تبلیغات وبلاگ بیانی خود را به رایگان در معرض دید عموم قرار دهید فرصت استثنائی
    http://www.stuunit.zgig.ir/index.php?forums/blogdomain/
    پاسخ:
    ممنونم
  • سرباز بی پلاک..
  • سلام من...

    ممنون مطلب مفیدی بود..

    دل من گم شده است،هرکه آن را یافت بسپارد به امانات حرم.. التماس دعا..  .یامهدی(عج)

    پاسخ:
    سلام علیکم
    ممنونم از حضورتون
    یاعلی
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی
    برگرفته شده از صدای نور