آفتاب هشتم

نکند منتظرِ مُردنِ مایی آقـــا ...!

رأس الحسین علیه اسلام-قسمت دوم

يكشنبه, ۲۶ آبان ۱۳۹۲، ۰۹:۰۴ ق.ظ
 
در قسمت قبل در ارتباط با چرایی سخن گفتن سر امام حسین علیه السلام صحبت کردیم . ادله ای بر اینکه چگونه یک سر بریده می تواند به سخن بیاید را بیان کردیم. در این قسمت به معجزات سر امام حسین علیه السلام در قصر ابن زیاد می پردازیم.

ابن حجر در کتاب الصواعق المحرقه می نویسد: هنگامی که سر امام حسین علیه السلام را به خانه ابن زیاد آوردند، از دیوارهای آن خون جاری گشت. و این اولین معجزه سر مبارک امام بود در قصر ابن زیاد بود.

اما معجزه دوم : وقتی آن لعین  سر امام را با دستان خود گرفت، همچنان به آن نگریست که ناگهان دستانش به لرزه افتاد . آن را روی ران خود گذاشت . یک قطره از خون گلوی امام بر روی لباس او چکید . از لباس نفوذ کرد و به بدنش رسید و در ران آن ملعون زخم بسیار عمیقی و وخیمی پدید آورد که هر چند مداوا کرد باز هم درمان نشد و روز به روز متعفن تر می شد . ابن زیاد برای از بین بردن بوی بد زخم خود تا دم مرگ و همیشه مشک به همراه داشت. آنگاه ابن زیاد سر امام را در مقابل خود گذاشت و با چوب خیزران به دندان های پیشین امام می زد تا اینکه زید ابن ارقم به او گفت:

« چوبهایت را از این لبها بردار، قسم به خداوندی که خدایی جز او نیست! من لبهای رسول الله را بر این لبها دیدم که بسیار می بوسید » آنگاه زید ابن ارقم ناله کنان گریست.

صاحب کتاب المعالی به نقل از ابن شهر آشوب می نویسد: « ابن زیاد دستور داد تا سر امام حسین علیه السلام را در روی چوبی قرار دهند و در محلی به نام صیارفه آن را بر چوبی آویختند. در اسلام سر امام حسین علیه السلام اولین سری بود که بر روی چوبی اویخته شد. سر امام حسین علیه السلام صدایش را در گلو صاف کرد و بعد سوره مبارکه کهف را تا آیه « انهم فتیةٌ آمنوا بربّهم و زدناهم هُدی» تلاوت نمود. یعنی انان جوانانی بودند که به پروردگارشان ایمان آورده بودند و برهدایتشان افزودیم. سوره کهف-آیه 13.

شیخ مفید می گوید : وقتی صبح شد ، عبیدالله زیاد سر امام حسین علیه السلام را فرستاد تا در کوچه های کوفه میان تمام قبیله ها گردانده شود. زید ابن ارقم می گوید: « من در غرفه بودم که سر امام حسین علیه السلام که بر فراز نیزه بود مقابل غرفه من رسید.

شنیدم آن سر مطهر این آیه را تلاوت می کرد: « أَمْ حَسِبْتَ أَنَّ أَصْحابَ الْکَهْفِ وَ الرَّقیمِ کانُوا مِنْ آیاتِنا عَجَباً» یعنی : آیا گمان کرده ای که ( سرگذشت ) یاران آن غار بزرگ و صاحبان آن لوح نوشته  که صدها سال خفتند و بیدار شدند  از آیات و نشانه های شگفت انگیز ما بود؟ بلکه آفریدن زینت های روی زمین و فانی کردن آنها عجیب ، و میراندن جاندارها و زنده کردن آنها در قیامت عجیب تر از آن است .

همه این معجزات از سر مبارک امام حسین علیه السلام در کوفه مشاهده شد که شاید عجیبترین آنها تلاوت قرآن باشد و آن هم به این خاطر است که امام حسین علیه السلام مردم را نسبت به این واقعیت آگاه کند که او قرآن ناطق است و او همان قرآنی است که به بیان و نشر آن توصیه شده است.

همانگونه که پدر بزرگوارش امام علی علیه السلام کوچه های کوفه را می پیمود تا مردم را به راستی و صواب هدایت کند و ضعیفان و درماندگان را یاری کند و دین مردم را به مردم بیاموزد ، اکنون سر امام حسین علیه السلام همان کوچه ها را می پیماید و با صدای بلند قرآن می خواند تا مردمی را که به آسودگی و رفاه روی اورده و امر به معوف و نهی از منکر را ترک گفته اند، بیدار سازد. ورود سر امام حسین علیه السلام به کوفه نیز جزئی از برنامه انقلابی او بود. این برنامه با بازگشت اسیران به مدینه ادامه یافت و احساسات و عواطف مردم را که در آستانه جمود  خاموشی بود، بار دیگر زنده و شعله ور ساخت.

منبع: رأس الحسین علیه السلام//حسین عبدالامیر النصراوی//ترجمه سیدعلی مرتضوی

 

  • رضوی

نظرات (۳۱)

  • یک دنیا زیبایی
  • شهامت می خواهد
    سرد باشی
    اما گرم لبخند بزنی !

    به من هم سر بزنید خوشحال میشم
    به نظرتون اگر

    yas120.mihanblog.com
    سلام
    احسنت به شما

    کلام کلام این پست روضه ...

    وکلام کلام آن درس بندگی ...
  • افسر سایبری موعود
  • سلام
    ممنون از اطلاع رسانی و مطلب خوبتون.

    یاعلی
    ممنون بسیار مفید بود.واسه قسمتهای بعدی خبرم کنید

    پاسخ:
    پاسخ:
    چشم
    سلام بزرگوار خیلی خیلی زیبا و جانسوز بود
    خدا لعنت کنه ابن زیاد ملعون و همه ی قاتلان امام حسین علیه السلام را
    التماس دعا
    یامهدی

    پاسخ:
    پاسخ:
    سلام
    ممنونم
    سلام
    خدا لعنتشون کنه!!!
    سلان خیی دردناکه
    اخر غم تو مرا میکشد حسین
    سلام برادر خداقوت اجرت با امام حسین ایشالا اگه زیارت کربلا نرفتی مشرف بشی
    خودت بیا و تفسیری بنویس بر عاشورا و حسین ای صاحب عزا...
    که ما پاک گیج شده ایم در این همه عزا و ماتم...
    سلام بزرگوار ممنون که به ما سر زدید...
    ان شاء الله اجرتون با صاحب عزای حسین...
    سلام
    آری
    حسین عجیبترین آیات خداوند است
    ای کاش توفیق داشته باشیم جان فدایش کنیم
    سلام
    موفق باشی
  • مقتدر مظلوم
  • سلام خدا قوت
  • تخریبچی جامانده
  • آقا اجازه! خسته ام از این همه فریب،

    از های و هوی مردم این شهر نا نجیب.



    آقا اجازه! پنجره ها سنگ گشته اند،

    دیوارهای سنگی از کوچه بی نصیب.



    آقا اجازه! باز به من طعنه می زنند

    عاشق ندیده های پر از نفرت رقیب.



    «شیرین»ی وجود مرا «تلخ» می کنند

    «فرهاد»های کینه پرست پر از فریب!



    آقا اجازه! «گندم» و «حوا» بهانه بود،

    «آدم» نمی شویم! بیا: ماجرای «سیب»!



    باشد! سکوت می کنم اما خودت ببین..!

    آقا اجازه! منتظرند اینهمه غریب....

    التماس دعا .
  • دختر پاییز
  • خواب دیدم یک نفر در مشک دریا می فروخت
    بالها را می خرید و دستها را می فروخت

    خواب دیدم آب بی تاب نگاهش مانده بود
    او نگاهش را به یک فردای زیبا می فروخت

    مثل باران در صدایش مهربانی غرق بود
    اشکهایش را به یک لبخند صحرا می فروخت

    او علم بر دوش با خورشید پیمان بسته بود
    ماه زیبا را به تاریکی شبها می فروخت

    گریه می کردند آنشب نخلهای نینوا
    در کنار کودکی تنها که خرما می فروخت

    خواب دیدم مشک را بر شانه اش آتش زدند
    دستهایش در میان رود دریا می فروخت...
    خدایاتمام کسانی که به نوعی به اهل بیت پیامبرظلم کردندرالعنت بفرست
    سپاس
  • بیقرارشهادت
  • سلام
    بسیار عالی
    ممنون
    سلام
    ممنون از دعوتتون
    خدا لعنتشان کند
    و سیعلم الذین ظلموا ای منقلب ینقلبون


    بزرگوار در مورد مطلب اخرمان خوشحال میشیم نظر بدید
  • فقط برای او که خواهد آمد
  • سلام بسیار مفید بود، ممنون از اطلاع رسانیتون
    اگر حرم راهم ندن میمیرم
    مادرم، اگر من شهید شدم، در مرگ من گریه مکن. چون دیدم اماممان در سوگ عزیزانش نگریست، و اوست سرمشق زندگی ما. مادر، من به تو افتخار می‌کنم که، بعد از خدا، مهربانترین و عزیزترین موجود نزد من هستی. مادرم، آفرین بر تو که به من درسی آموختی که پای خود را جای پای یاران حسین‌بن‌علی(ع) گذارم. و چه کشته شوم و چه سالم برگردم، برای تو افتخار بزرگی است.
    فرازی از وصیت‌نامهشهید مجتبی محب‌ روز
  • برگهای سپید
  • هنر دردمندانه اسارت در این است که نمی گذارد، هیچ کس در بی خبری به سر آورد!

    همه باید از ماجرای کربلا، سر در آورند

    دغدغهء اسارت،

    این است که نکند کسی نفهمیده باشد که بر کربلا، چه گذشته است؟! ...
    سلام دوست عزیز وب زیبایی داری خدا قوت
    خوشحال میشم سری هم به وبلاگ ما بزنید
    ممنون
    اللهم عجل الولیک الفرج
  • برگهای سپید
  • هنر دردمندانه اسارت در این است که نمی گذارد، هیچ کس در بی خبری به سر آورد!

    همه باید از ماجرای کربلا، سر در آورند

    دغدغهء اسارت،

    این است که نکند کسی نفهمیده باشد که بر کربلا، چه گذشته است؟! ...
    سلام دوست عزیز وب زیبایی داری خدا قوت
    خوشحال میشم سری هم به وبلاگ ما بزنید
    ممنون
    اللهم عجل الولیک الفرج
  • طلبه عزادار(شنگول سابق)
  • خداوندا …
    دقیق یادم نیست آخرین بار کی خود را پیدا کردم …
    اما خوب یادم هست هرگاه که گم شدم ، دستم در دست تو نبود …
  • طلبه عزادار(شنگول سابق)
  • خداوندا …
    دقیق یادم نیست آخرین بار کی خود را پیدا کردم …
    اما خوب یادم هست هرگاه که گم شدم ، دستم در دست تو نبود …
  • الهی به امیدتو
  • باسلام و احترام..
    مطلب بسیار جالبی بود.. خیلی لطف کردین که اطلاع رسانی فرمودین.
    زیر سایه ی مولا، موفق باشید. بنده شمارو با افتخار لینک کردم.
    در پناه مهدی(عج)...

    لبیک یاحسین..!
  • بیقرار موعود
  • سلام بزرگوار
    انشالله عزاداریهاتون مقبول درگاه خدا باشه
    ممنونم از مطالب خوبی که گذاشتید استفاده بردم و انشالله خداوند برعذاب قوم ظالم محمد و آل محمد بیفزاید تا روز قیامت...

    در پناه خدای مهربان باشید
    یا علی ع
  • سیدعلی موسوی
  • حضرت زینب(س)-در مسیر کوفه و شام


    بیا و درد دلم را دوباره درمان کن

    مسیر سخت مرا با نگاه آسان کن

    صدای زخمی خود را به گوش من برسان

    مرا ز نیزه به یک یا اُخیه مهمان کن

    دلم گرفته برادر، برای خواهر خویش

    بیا و باز تلاوت کلام قرآن کن

    اگر چه سنگ زنندت بیا و دشمن را

    ز معجزات نفس های خود پشیمان کن

    هلال یک شبۀ من، که گفته رویت را

    به پشت ابرِ کبودی چنین تو پنهان کن

    به اشک چشم یتیمان کسی نظر نکند

    گهی نگاه ز نیزه به اشک طفلان کن

    تمام دور و برم پُر شده ز نامحرم

    نگاه تُند بر این اهل نامسلمان کن

    حدیث غُربت ما را همیشه می خواند

    حسین من به «موسوی» نگاه احسان کن

    مجمع زینبیون اهل بیت خوزستان

    بیت آیت الله موسوی

    zeynabiyooneahlebeyt.blogfa.com
  • غریبه آشنا
  • سلام دوست من.چه مطالب جالبی داری.خیلی حال کردم خدایی.توپ بودن.فقط یه انتقاد.قالبت یکم بده.
    خخخخخخخخخخ.ناراحت نشیا ولی هست دیگه.عوضش کن.اگه دوست داری یه آدرس بهت میدم برو قالبتو از اونجا بگیر درسته تعداد قالبهاشون یکم کمه ولی هم خوشگلن هم باحال.ضمنا هرکی ازقالباشون استفاده کنه جایزه ام میدن.من خودم از اونا استفاده میکنم.به منم سر بزن رفیق.
    اینم آدرس اون سایت قالب.نوکرم
    http://atroshop.ir/thems.thtml
    السلام علیک یا علی بن موسی الرضا (ع)

    با سلام و احترام

    وبی سا خته ام برای عاشقانی که مسا فت ها ی دور را برای رسیدن به معشوقشان پیاده طی میکنن در قلبشان خسته گی راهی ندارد چون عطر طمع

    وصال بی قرار شان کرده

    لطفا خاطره شعر و سلام خودتون برای امام مهربانی ها امام الرضا ع
    در نظرات فراموش نفرمایید دعوت تون میکنم به یه زیارت انلاین در حرم با صفاش.......
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی
    برگرفته شده از صدای نور